Dimanakah tempat membeli IP?

Jaman sewaktu kuliah dulu saya pernah terlibat dalam UKM jaringan komputer, dan dalam obrolan malam ada celetukan “Beli alamat IP itu dimana?” dan “Bagaimana caranya beli IP?”. Seperti kita ketahui sebuah IP (Internet Protocol) address publik adalah alamat dari perangkat yang terhubung ke internet, dan ada IP dinamis dan IP statis.

Kalau anda menggunakan layanan Telkom Speedy di rumah maka kemungkinan besar IP anda tipenya adalah yang dinamis, dimana setiap kali modem anda dimatikan dan kemudian dinyalakan kembali akan berganti IP publiknya.

google-search-public-ip-address

Sedangkan bila anda membutuhkan alamat IP yang tidak berubah maka ini adalah tipe IP statis. Mungkin anda membutuhkannya untuk akses remote ke fasilitas kantor, menggunakan VPN, memakai koneksi VNC, membuat web server sederhana dan semacamnya.

Public IP address untuk Web Server

Bila anda membutuhkan static IP untuk hosting web atau web server maka ini lebih mudah, setiap anda membeli VPS atau dedicated server biasanya diberikan minimal 1 alamat IPv4 yang bisa diakses umum. Untuk shared hosting atau menambahkan alamat IP lagi biasanya dikenakan biaya tambahan. Harganya biasa dalam kisaran $1-$2 per bulan.

Singkatnya: Pada jasa web hosting manapun biasanya menyediakan penjualan IP.

Public IP address untuk koneksi internet

Misal kasusnya anda membutuhkan public IP untuk koneksi internet di rumah atau kantor maka anda perlu menghubungi ISP anda. Harganya sendiri juga cukup bervariatif bisa 100 ribu Rupiah per tahun per alamat IP, atau ada paketan 500 ribu untuk 5 alamat per tahun. ISP kecil biasanya lebih fleksibel dalam pengaturannya.

Singkatnya: Silahkan cek pada website ISP atau hubungi langsung customer servicenya untuk menanyakan pembelian (sewa) IP publik statis.

Satu pemikiran pada “Dimanakah tempat membeli IP?”

  1. Bolehkah saya tahun berkaitan dengan Ip? Di mana Ip saya sebelum ini mengalami masalah dan sering Kali ipv4 dan ipv6 di gunakan pihak lain,dan Ip tersebut juga di nyatakan melalui protocol Europa, sering Kali setiap penggunaan tersebut membuatkan segalanya di coding dengan pelbagai cloud sehingga menyandarkan segala data di backup pihak lain yang di fahamkan Ip saya di jadikan website terbuka. Kejadian ini sudah sekian lama namun ianya di tutup dengan milling yang di kawal oleh mesin protocol pihak yang melakukan perdagangan legal international, semestinya sukar bagi pihak lain untuk mempercayainya, namun saya percaya pihak seperti tuan faham dan tahu akan makna semuanya. Lalu saya juga telah menemui perjanjian pelbagai yang sering menafikan dan memusingkan fakta untuk tujuan mengelak dari kebenaran, mungkin “ya” untuk saya membiarkan sahaja, namun sering Kali melihat tapak peranti atau dulang Ip saya di keluar Masuk dan penukaran sering terjadi, ini menyebabkan saya kehilangan segala data dan kegunaan termasuk WiFi, sering Kali di gunakan pihak “Logon” dan pihak yang menggunakan untuk perniagaan, semestinya untuk pihak lain mungkin tidak ketahui akan perjalanan dagangan sebalik peranti, namun saya mengetahui segala isu ini, akibat hal ini juga, penyewaan tapak peranti dan perjanjian Cuba di sembunyikan, dan sering mengubah version dan pelbagai Cara di gunakan untuk kononnya saya di hackers, atau sebagainya.sehingga penggunaan map sering di lencongkan di mana kebenaran ianya di gunakan untuk mana-mana pihak lain yang telah menggunakan peranti Secara tidak ketahui, penyewaan WiFi router, dan sim Negara kedua juga telah di lakukan. Sehingga tiada satu pembayaran dan penggunaan serta pembaikian mana-mana pihak peranti juga tidak pernah melakukan kemaskini system. Apakah cara untuk memastikan kemaskini system tidak di pengaruhi Ip atau pembelian apa-apa tidak membuatkan Ip saya mudah di gunakan dan sering di sewakan sehingga tapak perniagaan ini, tiada satu pon menjadi milik saya, tetapi individu lain yang telah menggunakan dan menuntut hak. Dan saya yakin setiap pengguna lain turut mengalaminya, cuma perbezaan di antara perlaksanaan version sahaja tidak di paparkan pada peranti mereka, apakah cara untuk mendapatkan Ip yang Baru yang mana ianya tidak di cemari dengan data-data yang terpakai? Kerana saya juga ketahui akan setiap peranti yang telah di luputkan atau tidak di gunakan lagi, akan di daftarkan apabila setiap Kali melakukan pendaftaran Baru yang mana ianya kemungkinan sudah terbuka ketika pihak pemilik dahulu menggunakan. Saya memerlukan bantuan untuk masalah kerosakkan segala tapak akaun aplikasi dan semuanya, kerana sering Kali penipuan di lakukan dengan contents, dan lain-lain. Dan bagaimana cara untuk mendapatkan Ip peribadi serta kos nya?

    Balas

Tulis komentar...